©  ProFizjo Medica Medycyna Manualna i Rehabilitacja Tomasz Borowski, 2010-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały umieszczone na stronach firmy ProFizjo Medica Medycyna Manualna i Rehabilitacja Tomasz Borowski są prawnie chronioną własnością intelektualną. Kopiowanie, wydruk lub inne formy rozpowszechniania bez podania źródła, będą traktowane jako działanie na szkodę firmy i ścigane wszelkimi, przewidzianymi prawem, środkami.  We speak English Nous parlons français Мы говoрим по-русски
Tomasz Borowski  PROFIZJOMEDICA SPECJALISTYCZNY  GABINET  MEDYCYNY  MANUALNEJ  I  REHABILITACJI Specjalistyczny Gabinet  Medycyny Manualnej i Rehabilitacji  mgr fizjoterapii Tomasz Borowski    al. Wojska Polskiego 26/26-27 83-200 Starogard Gdański     rejestracja: 692 883 991
Tomasz Borowski Czym jest kręgarstwo? Kim    jest    kręgarz?    Kręgarz    to    po    prostu    ludowy    znachor,    niemający    żadnych    uprawnień,    ani    medycznej    wiedzy do   leczenia.   Często   są   to   osoby,   które   same   niegdyś   korzystały   z   leczenia   u   terapeuty   manualnego,   a   teraz   na   własną   rękę próbują    naśladować    to    wszystko,    co    podpatrzyły.    Pamiętajmy,    że    kręgarz    to    zwykle    człowiek    bez    wykształcenia medycznego,   który   nie   ma   pojęcia   o   anatomii   człowieka,   o   biomechanice,   o   diagnostyce   obrazowej,   o   rozpoznawaniu wskazań   i   przeciwwskazań   do   leczenia.   W   krajach   Europy   Zachodniej   prowadzenie   działalności   leczenia   czegokolwiek bez stosownych uprawnień jest ścigane prawem.
Tomasz Borowski Nie ma takiej choroby jak ból kręgosłupa Wymieniając   najczęstsze   przyczyny   bólów   kręgosłupa   nie   wspomniałem   o   osłabionych   mięśniach.   Jest   to   bowiem,   niestety wciąż   jeszcze   powtarzany   powszechnie,   przestarzały   mit,   głoszący,   że   źródłem   wszelkich   bólów   kręgosłupa   jest   osłabienie mięśni   i   dlatego   –   w   ramach   działania   przeciwbólowego   –   należy   wzmacniać   mięśnie   grzbietu,   brzucha   i   pośladków.   Takie rozumowanie    ugruntowało    się    w    latach    siedemdziesiątych    ubiegłego    wieku,    gdy    niewiele    wiedziano    na    temat biomechanicznych i neurodynamicznych przyczyn bólów kręgosłupa.
Tomasz Borowski Co dziś wiemy o skoliozie? Jakie   są   przyczyny   skoliozy?   Być   może   zdziwię   niektórych   Czytelników,   ale   przyczyną   skoliozy   wcale   nie   jest   osławione noszenie   torby   na   jednym   ramieniu,   ani   tym   bardziej   wspomniane   już   garbienie   się   przy   stole.   Według   najnowszych badań,    opartych    na    drobiazgowej    analizie    biomechaniki    ciała    ludzkiego,    główną    przyczyną    skolioz    (ponad    95% przypadków)   są   nieprawidłowości   miednicy,   do   których   zaliczyć   możemy:   wadliwe   jej   ustawienie,   zaburzenia   ruchomości stawów   biodrowych   oraz   dysfunkcje   połączeń   kości   krzyżowej   z   kośćmi   biodrowymi.   Skoliozę   obserwujemy   również w przypadku nieprawidłowości połączenia głowy z kręgosłupem szyjnym.
Czytelnia on-line  ProFizjo Medica Medycyna Manualna i Rehabilitacja Tomasz Borowski
Tomasz Borowski Stąpając między faktami a mitami, czyli cała prawda o halluksach Jeśli    chodzi    o    profilaktykę    i    wspomaganie    leczenia    koślawości    palucha,    to    najczęsciej    pacjentki    zostają    masowo wprowadzane   w   błąd.   Najlepszym   przykładem   tego   są   oferowane   w sprzedaży   gumowe   rozpórki   (zwane   czasem   klinami) wkładane   między   pierwszym   a   drugim   palcem   stopy,   które   mają   rzekomo   działać   profilaktycznie   przeciw   koślawości halluksa.      Niestety,   siła   przykurczonych   mięśni   palucha   jest   bardzo   wielka.   Uwarunkowania   biomechaniczne   sprawiają, że siły działające na paluch w czasie chodu są nieporównywalnie większe od działania gumowych rozpórek.
Czytelnia o-line
Tomasz Borowski Czym jest kręgarstwo? Kim jest kręgarz? Kręgarz to po prostu ludowy znachor, niemający żadnych uprawnień, ani medycznej wiedzy do leczenia. Często są to osoby, które same niegdyś korzystały z leczenia u terapeuty manualnego, a teraz na własną rękę próbują naśladować to wszystko, co podpatrzyły. Pamiętajmy, że kręgarz to zwykle człowiek bez wykształcenia medycznego, który nie ma pojęcia o anatomii człowieka, o biomechanice, o diagnostyce obrazowej, o rozpoznawaniu wskazań i przeciwwskazań do leczenia. W krajach Europy Zachodniej prowadzenie działalności leczenia czegokolwiek bez stosownych uprawnień jest ścigane prawem.
Tomasz Borowski Nie ma takiej choroby jak ból kręgosłupa Wymieniając najczęstsze przyczyny bólów kręgosłupa nie wspomniałem o osłabionych mięśniach. Jest to bowiem, niestety wciąż jeszcze powtarzany powszechnie, przestarzały mit, głoszący, że źródłem wszelkich bólów kręgosłupa jest osłabienie mięśni i dlatego – w ramach działania przeciwbólowego – należy wzmacniać mięśnie grzbietu, brzucha i pośladków. Takie rozumowanie ugruntowało się w latach iedemdziesiątych ubiegłego wieku, gdy niewiele wiedziano na temat biomechanicznych i neurodynamicznych przyczyn bólów kręgosłupa.
Tomasz Borowski Co dziś wiemy o skoliozie? Jakie są przyczyny skoliozy? Być może zdziwię niektórych Czytelników, ale przyczyną skoliozy wcale nie jest osławione noszenie torby na jednym ramieniu, ani tym bardziej wspomniane już garbienie się przy stole. Według najnowszych badań, opartych na drobiazgowej analizie biomechaniki ciała ludzkiego, główną przyczyną skolioz (ponad 95% przypadków) są nieprawidłowości miednicy, do których zaliczyć możemy: wadliwe jej ustawienie, zaburzenia ruchomości stawów biodrowych oraz dysfunkcje połączeń kości krzyżowej z kośćmi biodrowymi. Skoliozę obserwujemy również w przypadku nieprawidłowości połączenia głowy z kręgosłupem szyjnym.
Tomasz Borowski Stąpając między faktami a mitami, czyli cała prawda o halluksach Jeśli chodzi o profilaktykę i wspomaganie leczenia koślawości palucha, to najczęsciej pacjentki zostają masowo wprowadzane w błąd. Najlepszym przykładem tego są oferowane w sprzedaży gumowe rozpórki (zwane czasem klinami) wkładane między pierwszym a drugim palcem stopy, które mają rzekomo działać profilaktycznie przeciw koślawości halluksa.  Niestety, siła przykurczonych mięśni palucha jest bardzo wielka. Uwarunkowania biomechaniczne sprawiają, że siły działające na paluch w czasie chodu są nieporównywalnie większe od działania gumowych rozpórek.
PROFIZJOMEDICA Tomasz Borowski